For lærere og vejledere til gymnasielever
SUK er en enestående mulighed for jeres elever til at udforske forskellige uddannelses- og karrieremuligheder.
Gennem appen Oplevelsesruter.dk – har vi forberedt fire forskellige ruter: naturvidenskabelig, samfundsvidenskabelig, humanistisk og karriereveje, som nu er klar til brug.
Forud for SUK opfordrer vi jer til at hjælpe eleverne med at foretage research og planlægning. De bør undersøge interessante udstillere på hver rute og forberede sig ved at udarbejde spørgsmål og forventninger til deres besøg.
Forberedelse før, under og efter
Hvorfor vi beder jer om at hjælpe med at få eleverne afsted og være aktivt deltagende er, at vi sammen kan gøre dagen så relevant som mulig for alle, både elever og udstillere.
SUK-dagen
På SUK-dagen vil eleverne følge deres valgte rute via appen og besøge de planlagte udstillere. Vi opfordrer dem til aktivt at interagere med udstillerne, stille spørgsmål og indsamle information om forskellige uddannelsesmuligheder og karriereveje.
SUK er et særligt samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne, virksomheder og Slagelse Kommune, som alle lægger et stort stykke arbejde og økonomi i, for at eleverne kan få denne inspirationsmulighed, som led i deres studievalgsretning og efterfølgende studie- og karrierevalg.
Samtidig understøtter det fokus på Slagelse som uddannelsesby og virksomhedernes behov for uddannet arbejdskraft nu og i fremtiden.
Efter SUK
Efter SUK kan eleverne udarbejde en opgave, der reflekterer over deres erfaringer og indsigter fra dagen. Opgaven kan evt. omfatte en analyse af udstillernes tilbud, en vurdering af, hvordan de enkelte udstillere har påvirket deres syn på fremtidige uddannelsesvalg og karriereveje, samt en personlig refleksion over deres læring om naturvidenskab, samfundsvidenskab, humaniora eller specifikke karrieremuligheder.
Alt sammen eksempler på, hvordan I som lærere og vejledere kan bruge SUK som led i jeres arbejde med eleverne.
Vi håber, at dette værktøj vil give jeres elever en mulighed for at arbejde mere fokuseret med deres besøg på SUK og efterfølgende kan bruge det i deres refleksioner over deres fremtidige muligheder og uddannelsesvalg. Værktøjet tænkt til jer og kan bruges som det er eller tilpasses. Som sagt så har vi de 4 ruter klar i appen Oplevelsesruter nu.
Før SUK:
1. Forbered dig ved at vælge den rute, der interesserer dig mest, og læs om de udstillere der er på Appen og besøg evt. deres hjemmeside.
2. Skriv ned, hvilke fag og kompetencer du tror, er relevante for at arbejde inden for disse områder.
3. Formulér mindst tre spørgsmål, som kan hjælpe dig med at vælge den rigtige studieretning. Spørgsmålene kan omhandle forskellige fagkombinationer, faglige interesser og fremtidige muligheder.
Eksempler på spørgsmål kunne være:
• Hvilke fag og kompetencer er vigtige for at blive bioanalytiker?
• Hvordan kan jeg forberede mig bedst muligt, hvis jeg ønsker at arbejde med marketing og digital markedsføring?
• Hvilke muligheder er der for at specialisere sig inden for ingeniøruddannelserne på SDU?
• Hvordan kan jeres studieforløb understøtte mine interesser i både naturvidenskab og samfundsvidenskab?
• Hvordan kan jeg bedst forberede mig på en karriere inden for teknologi og innovation?
Under SUK: Aktiv deltagelse
Følg din valgte rute og gå aktivt i dialog med udstillerne. Stil dine forberedte spørgsmål og notér deres svar. Tag evt. billeder eller notater til din efterfølgende rapport eller præsentation. Husk at få godkendelse, hvis du tager billeder af mennesker.
Tænk på at du måske møder en af udstillerne i dit fremtidige studie eller job, så sørg for at være forberedt og engageret i din tilgang. Overvej hvor meget du behøver at gå i dybden på de forskellige stande. Måske du har en særlig vinkel på din rapport eller præsentation, som du skal lave efter SUK, så er det det du skal koncentrere dig om. Husk du er med til at sikre at besøget og dagen giver mening.
Efter SUK:
1. Lav en rapport eller præsentation, der inkluderer din valgte rute og hvorfor du valgte den.
2. Beskriv hver udstiller, hvad du lærte, og hvordan det påvirkede dine tanker om studieretningsvalg.
3. Indarbejd dine spørgsmål og vigtige oplysninger, du fik, og reflekter over dine fremtidige uddannelsesmæssige og karrieremæssige muligheder.
Eller
1. En sammenfatning af de udstillere, du besøgte, og hvad du lærte om deres uddannelsesmuligheder eller karriereveje.
2. En analyse af, hvordan dine besøg påvirkede din opfattelse af mulige uddannelsesvalg eller karriereveje.
3. Refleksioner over, hvad du fandt mest interessant eller overraskende under SUK, og hvordan det kan påvirke dine fremtidige planer.
Før SUK:
Vælg en rute og forbered dig ved at læse om de deltagende udstillere på APPen og deres hjemmesider. Formuler spørgsmål om specifikke uddannelsesmuligheder, karriereveje og faglige krav.
Eksempler på forberedelses spørgsmål:
Naturvidenskabelig rute:
• Hvordan adskiller ingeniøruddannelserne på SDU sig fra andre ingeniøruddannelser, og hvilke innovationsmuligheder tilbyder de?
• Hvilke muligheder er der for at specialisere sig inden for molekylærbiologi, og hvordan ser arbejdslivet typisk ud for en nyuddannet?
• Kan du beskrive nogle af de typiske karriereveje for en idræt og sundhed bachelor, og hvordan forbereder uddannelsen en til disse roller?
Humanistisk rute:
• Hvordan kan en bachelor i kultur- og sprogmødestudier forberede mig til internationale karrieremuligheder?
• Hvordan kan jeg kombinere studier i filosofi med en fremtidig karriere inden for rådgivning eller undervisning?
• Hvilke muligheder er der for specialisering inden for litteraturstudier på universitetet?
Samfundsfaglig rute:
• Hvad er de primære forskelle mellem en uddannelse i statskundskab og sociologi, når det kommer til jobmuligheder?
• Hvordan kan jeg forberede mig til at arbejde med offentlig administration og ledelse efter en uddannelse inden for samfundsvidenskab?
• Hvilke karriereveje åbner sig for mig med en kandidatgrad i erhvervsøkonomi?
Her er nogle eksempler på spørgsmål, som du kan stille til virksomheder under SUK-besøget, som er relevante for flere forskellige typer virksomheder:
Uddannelsesbaggrund og kompetencer:
• Hvilken uddannelsesbaggrund eller faglig viden vægter I højest hos jer?
• Hvilke faglige kompetencer eller kvalifikationer ser I efter hos ansøgere til jeres virksomhed?
• Hvilken uddannelse kan gøre en kandidat velegnet til at arbejde hos jer?
Praktisk erfaring og relevante færdigheder:
• Hvordan vurderer I vigtigheden af praktisk erfaring eller relevant arbejdserfaring hos jeres nyansatte?
• Hvilke specifikke færdigheder eller evner er særligt vigtige for at være ansat hos jer?
• Tilbyder I studiejobs eller praktikker?
Arbejdsmiljø og arbejdstid:
• Hvordan ser en typisk arbejdsuge ud for en medarbejder hos jer, og er der mulighed for fleksibilitet i arbejdstiden?
• Hvordan håndterer I balancen mellem arbejds- og privatliv for jeres ansatte?
Karrieremuligheder og udvikling:
• Hvordan kan en nyansat forvente at udvikle sig i deres karriere hos jer?
• Har I programmer eller muligheder for faglig udvikling eller videreuddannelse for jeres medarbejdere?
Virksomhedens kultur og værdier:
• Hvordan beskriver I virksomhedens kultur, og hvilke værdier er centrale for jer som arbejdsplads?
• Hvordan kan en ansat bidrage til at styrke virksomhedens værdier og mål?
Bæredygtighed og samfundsansvar:
• Hvordan bidrager I til bæredygtighed og samfundsansvar i jeres forretningspraksis?
• Har I specifikke mål eller initiativer for at reducere jeres miljøpåvirkning eller fremme sociale bæredygtighedsprojekter?
Innovations- og teknologiske fremskridt:
• Hvilke innovative projekter eller teknologier arbejder I med hos jer og hvordan påvirker det jeres branche?
• Hvordan integrerer I nye teknologier og digitalisering i jeres arbejdsprocesser?
Under SUK: Aktiv deltagelse
Besøg hver stand, stil de forberedte spørgsmål, og tag notater eller billeder af relevante oplysninger. Få godkendelse, hvis du tager billeder af mennesker.
Tænk på at du måske møder en af udstillerne i dit fremtidige studie eller job, så sørg for at være forberedt og engageret i din tilgang.
Overvej hvor meget du behøver at gå i dybden på de forskellige stande. Måske du har en særlig vinkel på din rapport eller præsentation, som du skal lave efter SUK, så er det det du skal koncentrere dig om.
Husk du er med til at sikre at besøget og dagen giver mening.
Efter SUK:
Lav en præsentation eller rapport, der evaluerer de forskellige uddannelses- og karrieremuligheder på din valgte rute. Inkluder dine erfaringer, og hvordan de påvirkede dine valg af specifikke uddannelses- eller karrieremæssige retninger. Overvej også, hvordan dine valg passer til dine fremtidige mål.